یک پیمانه برنج در قابلمه می‌ریزیم و آن را چند بار می‌شوییم بعد آب قابلمه را کامل خالی می‌کنیم. 8 پیمانه آب در قابلمه می‌ریزیم تا برای مدت دو ساعت برنج خیس بخورد. (قاعده‌ی کلی این است که برای هر پیمانه برنج هشت پیمانه آب لازم است.) همزمان قدری زعفران را در قوری خیلی کوچک زعفران‌دم‌کنی ریخته و رویش آب می‌ریزیم و آن را به مدت یکی دو ساعت روی شعله‌ی ملایم و غیر مستقیم قرار می‌دهیم تا دم بکشد و زعفران رنگ بدهد. البته باید توجه داشت که یک وقت به خود نیاییم و آب زعفران تمام شده باشد!

پس از دو ساعت قابلمه را روی شعله متوسط گذاشته هر چند دقیقه یکبار آن را هم می‌زنیم تا برنج بپزد و له شود و توجه داشت که ته نگیرد. ( برنج جوش بیاید سر می‌رود لذا باید حواسمان جمع باشد)

  • به ازای هر پیمانه برنج دو پیمانه شکر باید ریخت ولی در مصرف خانگی یک پیمانه می‌ریزیم که زیاد شیرین نشود.
  • روغن نیاز نداریم ولی کمی کره طمع خوبی به شله‌زرد می‌دهد.

برنج که خودش را گرفت روغن و شکر را اضافه می‌کنیم و مداوم هم می‌زنیم.

وقتی شکر و برنج با هم مخلوط شدند و قوام گرفتند دم کرده زعفران را می‌افزاییم و خوب هم می‌زنیم. حالا باید یک کم هم با زعفران بپزد تا خوب رنگ بگیرد.

بعد یک چهارم پیمانه گلاب می‌ریزیم و پنج دقیقه هم می‌زنیم. نباید زیاده روی کرد که بوی گلاب بپرد. بعد از این مدت زیر شعله را خاموش می‌کنیم و شله‌زرد را در ظرف‌ می‌ریزیم و با پودر نارگیل و پودر دارچین و خلال بادام تزئین می‌کنیم.

نوشته شده در: 1402-10-16 (4 ماه 1 هفته 2 روز پیش)

من محسن هستم؛ برنامه‌نویس PHP و Laravel و Zend Framework و پایتون و فلسک، ولی بیشتر تمرکزم روی لاراول است. این سایت را اولین بار با فلسک نوشتم ولی بعد تصمیم گرفتم آن را با لاراول نیز پیاده‌سازی کنم. هم نسخه‌ی فسلک و هم نسخه‌ی لاراول را می‌توانید روی گیت‌هابم پیدا و دانلود کنید.

برای ارتباط با من یا در همین سایت کامنت بگذارید و یا به dokaj.ir(at)gmail.com ایمیل بزنید.

در مورد این مطلب یادداشتی بنویسید.